Anders “växte upp” i familjens garage, med ett stort intresse för motorcyklar. Han lärde sig cykla tidigt och det ledde till att han fick sin första motorcykel när han var tre och ett halvt år gammal, en italiensk mini mc BAT-BABY.
Efter den köptes det in större, begagnade cyklar och den första tävlingen i enduro kördes utan för Stockholm 1986 på en HVA 125. Seger i Motionsklassen.
1989 kom det efterlängtade körkortet och därmed kunde karriären komma igång på allvar. Förebilder saknades inte i Tibro MK. Klubben har fostrat flera världsmästare och för Anders var de Sven-Erik Jönsson och Peter Hansson som var idolerna.
När Anders började på Cross-gymnasiet lade han undan andra sporter som handboll och hockey.
1991 var det dags att prova på tempot i VM-cirkusen. Deltävlingarna i Finland, Sverige, Italien, San Marino och Tyskland gav mersmak. En 6:e plats både i Finland och Sverige indikerade att mer skulle komma.
1992 infördes JEM-klassen, som kördes parallellt med VM och när dammet lagt sig hängde det en silvermedalj i prisskåpet. Detta, tillsammans med guldmedaljen från juniorlagklassen i 6-Days samma år, öppnade vägen för nästa steg. Fabriksstöd från Husaberg till kommande säsong.
Första året i VM slutade Anders 2a.
1995 kom nästa milstolpe. Världsmästare!
1996 fick Anders fabrikskontrakt med Husqvarna och möjligheten att träna “på heltid”. Bas för verksamheten: CH Racing, Varese,Italien.
En dröm hade blivit verklighet!
Tiden med Husqvarna(1996-2007) blev en fantastisk tid med
6 VM titlar, 3 kåsasegrar, tysk mästare 5 ggr.
En skada under förberedelserna för VM- deltävlingen i Finland 2005 ledde till en jobbig konvalecens, men stöd från, familj, fysioterapeut och team var det möjligt att komma igen efter ett år borta från tävlingsbanorna.
2008 gjorde BMW en satsning på enduro med en 450 4t och Anders engagerades som tävlande testförare. Ett samarbete under 2 säsonger.
Anders kände att han fortfarande hade en del att ge på tävlingsbanorna och den uppfattningen delades av YAMAHA, Sverige, så där blev det ett samarbete, som ledde till framskjutna placeringar i SM, Gotland GGN och Kåsan.
2014 tar SHERCO, Frankrike kontakt och erbjuder Anders att agera “tävlande ambassadör” för märket i Norden och efter att ha testat cykeln och fått förtroende för märkets potential och företagets ledning, så är det nu hans uppgift.
Sedan början av 2000-talet driver Anders inom ramen Anders Eriksson Racing AB läger- och träningsverksamhet för enskilda, klubbar och företag och detta, tillsammans med SVEMOs uppdrag att identifiera och träna juniorer med VM-potential, fyller hans almanacka. Att få jobba med det, som är det roligaste man kan tänka sig, är honom väl unnat.
Under 2016 gjorde Anders succé i TV. Dels i SVT:s omåttligt populära ”Mästarnas Mästare”, där han tog en fin tredje plats efter många tuffa utmaningar, men kanske framförallt i ”I huvudet på Gunde Svan” där han berörde stora delar av svenska folket med sin historia om karriärens med och motgångar.
Anders har också varit körande expertkommentator för SVT under Gotland Grand National. Under slutet av januari 2017 syns han som en av deltagarna i ”Fångarna på Fortet”.